Przedmiotem szacowania jest: Przygotowanie i przeprowadzenie 3 edycji, 56 godzinnych warsztatów specjalistycznych z zakresu leśnictwa i ochrony przyrody (jedna edycja w każdym roku trwania projektu - II - IV kwartał 2017, I - IV kwartał 2018, I - IV kwartał 2019).
Planowana liczba uczestników jednej edycji: 15 osób
Tematyka warsztatów:
- Rośliny lecznicze (8 godzin):
- rośliny lecznicze, surowce lekarskie i proste formy leków ziołowych
- rośliny lecznicze użytkowane w medycynie ludowej na Podlasiu oraz techniki wykonywania prostych leków ziołowych
- Grzyby (16 godzin):
- charakterystyka grzybów saprofitycznych i pasożytniczych ich rola w drzewostanach grądów subkontynentalnych Tilio-Carpientum,
- praktyczne zajęcia terenowe: pozyskiwanie materiału z różnych substratów do badań laboratoryjnych,
- praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem zaawansowanych technik badawczych do identyfikacji poszczególnych taksonów
- metody konserwacji zebranego materiału i jego przygotowanie do identyfikacji poszczególnych taksonów.
- Leśnictwo (8 godzin):
- omówienie wybranych inwentaryzacji lasu, obecnie prowadzonych w Puszczy Białowieskiej (cele, zakres, metodyka, wyniki prac),
- prezentacja metodyki zakładania powierzchni próbnych (w terenie),
- przeprowadzenie w terenie inwentaryzacji lasu na podstawie wybranych elementów jednej z najczęściej stosowanych metodyk badawczych, w tym zakresie (m. in. pomiar odnowienia lasu, martwego drewna stojącego i leżącego, pomiar drzewostanu).
- Współpraca nauczycieli i leśników (8 godzin):
- Edukacja przyrodniczo-leśna społeczeństwa,
- Cechy edukacji formalnej i zintegrowanej,
- Podstawy współpracy leśnika i nauczyciela,
- Podstawa programowa jako dokument,
- Współpraca leśnik-nauczyciel,
- Odpowiedzialność leśnika i nauczyciela w procesie kształcenia społeczeństwa,
- Oczekiwania leśników wobec nauczycieli podczas realizacji edukacji leśnej,
- Oczekiwania nauczycieli wobec jednostek Lasów Państwowych.
- Zagospodarowanie obszarów leśnych (8 godzin):
- Przykłady zagospodarowania obszarów leśnych pod względem turystyczno-rekreacyjnym z uwzględnieniem obszarów przyrodniczo cennych,
- Praktyczne rozwiązania infrastrukturalne, świadczące o istocie i możliwościach wykorzystania obszarów leśnych pod względem turystyczno-rekreacyjnym i zdrowotnym.
- Owady zapylające (8 godzin):
- Rola owadów zapylających w środowisku leśnym,
- Podział owadów zapylających,
- Historia utrzymania pszczoły miodnej apis mellifera w środowisku leśnym,
- Wybrane aspekty z hodowli pszczół miodnych apis mellifera i pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej Osmia rufa,
- Współczesne uwarunkowania związane z wykorzystaniem pszczoły miodnej jako zapylacza w środowisku leśnym,
- Czynniki warunkujące bytowanie owadów zapylających w środowisku leśnym.
Uczestnicy warsztatów powinni podnieść swoje kompetencje w zakresie:
- umiejętności korzystania z technik numerycznych w urządzaniu lasu oraz wykorzystania baz danych i systemów GIS w leśnictwie,
- sprawnie posługiwać się metodami teledetekcji w środowisku leśnym,
- umiejętności tworzenia dokumentacji w leśnictwie (obsługa rejestratora, panelu leśniczego, ROD, WOD, AS, KW), odbiórki drewna, normy KJW,
- umiejętności tworzenia szacunków brakarskich,
- umiejętności planowania ochronnego i hodowlanego w leśnictwie – Notatnik leśniczego i panel leśniczego,
- umiejętności tworzenia szkiców odnowieniowych,
- pogłębienia wiedzy z zakresu rekrutacji, selekcji, szkoleń, rozwoju kadry oraz zarządzania talentami,
- umiejętności określania struktury genetycznej gatunków na podstawie markerów polimorfizmu DNA,
- umiejętności wykonywania prostych leków ziołowych,
- umiejętności identyfikacji grzybów saprofitycznych i pasożytniczych oraz metody konserwacji zebranego materiału i jego przygotowania do identyfikacji poszczególnych taksonów,
- umiejętności zakładania powierzchni próbnych oraz inwentaryzacji lasu na podstawie wybranych elementów (m. in. pomiar odnowienia lasu, martwego drewna stojącego i leżącego, pomiar drzewostanu),
- edukacji przyrodniczo-leśnej i wykorzystania jej w praktycznych rozwiązaniach,
- umiejętności praktycznego wykorzystania rozwiązań infrastrukturalnych, świadczących o istocie i możliwościach wykorzystania obszarów leśnych pod względem turystyczno-rekreacyjnym i zdrowotnym,
- umiejętności z zakresu hodowli pszczół miodnych apis mellifera i pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej Osmia rufa, pozna znaczenie pszczoły miodnej jako zapylacza w środowisku leśnym oraz czynniki warunkujące bytowanie owadów zapylających w środowisku leśnym.
Miejsce wykonania: Politechnika Białostocka, Zamiejscowy Wydział Leśny PB w Hajnówce
Prowadzący szkolenia powinien udokumentować:
- Wykształcenie: wyższe.
- Doświadczenie: co najmniej 5 lat pracy związanej z zakresem prowadzonych warsztatów.
- Posiadać pełną zdolność do czynności prawnych.
- Nie być karany za przestępstwa popełnione umyślnie.
- Posiadać obywatelstwo polskie lub wykaże się znajomością języka polskiego wystarczającą do wykonywania zadań.
Zwracam się z uprzejmą prośbą o przesłanie do na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. szacunkowej całościowej kalkulacji kosztów wykonania ww. pracy.
Uprzejmie proszę o przesłanie odpowiedzi do 17.05.2017
Zaznaczam, że niniejsze ogłoszenie nie stanowi zapytania ofertowego w myśl przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i służy wyłącznie rozpoznaniu rynku (zamawiający nie ma obowiązku wyboru żadnej z ofert).
W przypadku pytań proszę o kontakt z:
dr inż. Małgorzatą Rauba
Koordynator ZWL projektu "2WORK - kompleksowy program kształtujący kompetencje i kwalifikacje, zwiększający szanse na rynku pracy"
Zamiejscowy Wydział Leśny Politechniki Białostockiej
ul. Piłsudskiego 8
17-200 Hajnówka
tel. 728 989 027
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.